Friday, May 6, 2016

workout for fitness








Since last week, akak masuk gym semula selepas beberapa minggu hari "stop" disebabkan hal2 yang tak dapat dielakkan, termasuk la banyak sangat vitamin M berkumpul dalam minda ni, langsung pengaruh vitamin M ni merebak ke otak dan memberi arahan negatif kepada otak supaya akak tak perlu buat workout. Kejam sangat vitamin M ni.

Setelah gym tu dah tak punya "instructor" yang boleh membimbing dan beri advise tentang workout yang kami buat, sekarang ni bimbingan dan advise tu cuma datang dari jauh tapi still boleh guna dan still boleh dipraktikkan. Tapi memang dia pengkritik paling hebat, mulut tak ada filter, sapa sentap, sila sentap. Tapi kalau rasa nak sihat, nak fit, nak ada muscle (lelaki) dan nak slim, sila kurangkan sentap :).






Well, lately akak terpaksa buat heavy workout sebab nakkan impak yang positif, impak yang seperti akak nak. Walaupun terpaksa tebalkan telinga dengar SRK dan anak2 cakap pasal body ummi yang gebus tak hengat ni tapi everything still under control. Tak sentap...tetap makan nasi macam biasa...tak pernah makan ubat nak kurus atau kempiskan perut.

Sharing about my workout activities.

Day 1  -   Fast walk + Jogging on threadmill (30 mins) / Cycling (20 mins) / Sit up (60 times)

Day 2  -   Fast walk + Jogging on threadmill (30 mins) / Cycling (20 mins) / Sit up (80 times)

Day 3  -   Fast walk + Jogging on threadmill (30 mins) / Cycling (20 mins) / Sit up (80 times)

Day 4  -   Fast walk + Jogging on threadmill (30 mins) / Cycling (20 mins) / Sit up (90 times)

Day 5  -   Fast walk + Jogging on threadmill (30 mins) / Cycling (20 mins) / Sit up (90 times)

Day 6  -   Fast walk + Jogging on threadmill (30 mins) / Cycling (20 mins) / Sit up (90 times)


Eh..baru masuk Day 7 rupanya...hehe. Okay, Day 7 ni akak perlu maintain time on threadmill tapi banyakkan jogging daripada fast walk. Cycling macam biasa tapi kalau boleh kayuh sampai 30 mins. Sit up tu depends pada kemampuan. Maybe cuba buat 100 tapi by set, bukan buat straight 100. Tak larat weh.

Okay, next...instructor cakap akak dah boleh mula kardio sebab badan akak dah semakin imun dengan workout, dah rasa lebih ringan untuk buat workout. Alamak...terbayang jap macamana akak buat kardio...buruk rupanya kot.

Ada sisters nak follow akak buat workout kat gym, it's ok, ada geng. Tak la akak sorang2 kat situ...I mean sorang2 pompuan. But lately I think orang2 lelaki quite busy kot sebab akak conquer gym tu sorang2 sampai pukul 6.45pm. Best betul.

Thursday, May 5, 2016

dinner 04.05.2016








Dua tiga hari ni request kat SRK, teringin nak makan singgang ikan selayang yang dia masak. Nak bermanja gitu..kan. Tapi dinner malam tadi baru dapat makan. Alamak..stok bawang merah dah abih pulak, so SRK masak singgang ikan tanpa bawang merah. Sedap jek. Ini namanya dinner yang simple sangat tapi "happening". Ada singgang ikan, ikan goreng, daging black pepper dan sambal belacan + tomato. Heaven kan makan nasi macam ni.

Oppps...kalau SRK yang masak memang tak nampak sayur, dia kurang minat makan sayur. Mangkuk sambal belacan tu...tengok la...kus semangat...comot. But it's ok sebab dia yang masak dan akak tukang makan jek.

Balik dari gym memang penat + lapar. Cabaran sungguh sebab lepas buat workout mesti lapar punya. Kena kuatkan iman. Kalau tak kuat, mahu akak hadap roti canai banjir dulu sebelum balik rumah.  Tapi sama jugek, balik rumah...dinner sama2 dengan SRK dan anak dara, portion nasi tak nak kurangkan pun =)

Pernah tanya kat SRK, few times jugek la tanya, "kenapa abang rajin sangat memasak, tak payah suruh?"

Okay...akak setuju dengan jawapan SRK.."abang tau intan penat bila hari kerja macam ni.." Sebab tu weekend SRK tak pernah / jarang nak memasak. Alhamdullillah, toleransi tu amat penting dalam hidup berumahtangga ni. Sedap atau tak dia masak, tu akak tolak tepi jek.






Tuesday, May 3, 2016

well done, my girl




http://www.peraksilveryouth.com.my/2016/04/300-peserta-kayak-sertai-perak-river.html

(Baca artikel kat url atas tu untuk maklumat lanjut mengenai Royal Perak River Endurance 2016)






Alhamdullillah competition ni dah berakhir hari semalam dan anak dara akak pun dah selamat sampai kat rumah jam 9.00pm malam tadi. Dengan muka yang sunburn nya tapi sangat ceria dan excited bercerita pasal new experience dia setelah setahun main kayak. Dan ni game dia yang paling besar setakat ni, menyusuri sungai Perak.






Kesian tangan dia melecet on the first day sebab berkayak berpuluh kilometer. Malam2 sebelum tido sempat whatsapp kat ummi, mengadu tapak tangan dah ada "belon" tapi akak tau dia tough dan tak mudah mengalah. Very independent.






Akak dimaklumkan seramai 300 peserta yang join competition yang julung kali diadakan ni, even tourism minister pun dah bercadang nak jadikan program ni sebagai program tahunan. Peserta datang dari pelbagai negeri termasuk la dari KL.





Anak dara masuk kategori double woman open, berganding dengan kawan sekolah dia yang juga baru form two. Just imagine budak2 ni nak bersaing dengan peserta2 dewasa tapi nak experience tu yang penting. So far katanya sangat menyeronokkan.






This is my girl and I am very proud of her. 













Sepanjang kat sana, Kelab Kayak KL support makan minum dan penginapan. Penginapan kat homestay pada setiap hentian. So, tiga malam, tiga homestay yang berlainan. First night tak lena tido sebab kena tido dengan kawan (sebab budak ni suka tido sorang2 atas katil). Second night lelap terus sebab homestay ada aircond =)






Sempat ditemuramah oleh RTM sebab budak2 ni peserta termuda dalam game ni, baru 14 tahun. Banyak soalan yang diajukan oleh wartawan. Kot2 masuk tv nanti, hehehe..






At last, dapat tiga medal sebab berjaya menamatkan competition sejauh 48KM bermula dari Kuala Kangsar dan berakhir di Bagan Datoh. Satu medal lagi sebab dapat tempat ke-6, it was ok for me for a start. Then dapat hadiah duit lagi, bagi dua dengan partner berkayak. 

Well, berbaloi hobi budak ni :)

Keep it up!