singgang daging







Sekejap sangat masa berlalu kan. Baru lagi hari isnin, dah hari sabtu. Lepas tu isnin semula. Bumi sekarang bukan macam dulu, bumi sekarang dah semakin laju berputar. Global warming kat mana2 saja.

Nak share singgang daging, cooked by my lovely hubby, SRK. Tetiba ada stok daging dalam ice box dan tetiba SRK nak masak singgang daging. Pucuk dicita, ulam mendatang. Akak sokong 100% bila SRK nak masak singgang daging. Resepi ibu mertuaku...gitu.

*hopefully ibu mertuaku berada dalam keadaan sihat walafiat kat JB.






Itu dia bahan2nya, tak la susah nak sediakan tapi akak lebih suka kalau SRK yang masak singgang daging ni. Rasa air tangan dia lebih sedap. Bahan2nya cuma bawang putih, bawang merah, kunyit hidup dan lengkuas. Lagi banyak bubuh kunyit, lagi sedap. Boleh ratah kunyit2 tu macam tu jek. Elok untuk kesihatan kita.






Tumbuk lumat biji ketumbar dan cili api. Kalau rasa nak pedas meletup, bubuh la banyak sikit cili api tu. Campurkan bahan tumbuk dengan bahan yang tidak ditumbuk tadi dalam periuk. Bubuh air, asam keping dan masukkan daging sekali. Rebus la sampai air jadi surut sikit. Garam jangan lupa pulak ye.

Senang kan, boleh la cuba. Menyengat makan singgang daging ni. Kalau buat untuk makan malam, simpan sikit untuk esoknya. Rasa singgang akan lebih sedap sebab semua bahan dah serasi sangat.




Popular posts from this blog

mara digital

shah's beach resort, tanjung kling, melaka

pasar rakyat medan mara, KL