Wednesday, March 18, 2015

i miss my previous house but...this is my life, now



Dulu akak duduk kat Bandar Puteri, Puchong since Januari 2011 until November 2014. Duduk kat tempat yang penuh dengan komuniti cina dan india..dan ...bangla...dan nepal..dan negro. Huh. Near also to Hatyai Malaysia. Huh again. Tapi akak rindu betul dengan rumah lama. Privacy dan well maintained. Ada garaj kereta, dapur rumah agak luas. Ada stor dalam rumah, bilik air pun cantik mozeknya...hehe. Walaupun balkoninya agak sempit tapi rumah tu memang menarik. Swimming pool yang luas dan cantik, ada bangku rehat sepanjang pool, ada ruang untuk bbq. Hmm... (walaupun akak tak pernah pun buat bbq...kikiki..).

Teruk betul bunyinya kan, macam ada kesalan. Tapi bila fikir pasal kos yang terpaksa ditanggung untuk ulang-alik pergi kerja, everything is back to normal =)). Now dah duduk kat KL, dah dekat dengan ofis, dekat dengan sekolah anak, dekat dengan ofis SRK. Boleh skodeng SRK at anytime and boleh lunch together with SRK walaupun tak dapat hari2. 


Bunga pemberian orang hidup sepi di balkoni baru,,,
Bangku kerusi tu RM20.00 sebijik, tempah khas kat ofis lama...

Dekat sikit nak drive balik kampung, boleh skip dua plaza tol. Jimat kan? Jimat masa juga untuk balik kampung, jimat about 40km. Tapi bila time cuti perayaan or cuti panjang, sama aje. 4-5 jam uolls nak sampai bandar ikan patin.

Now, duduk dalam komuniti melayu. Ramai melayu walaupun jiran sebelah tu bangsa yang gantung labu kat depan pintu masuk..hehe. Duduk kat rumah tinggi gini tak kenal jiran depan dan sebelah, semua buat hal masing2, nak balas senyuman pun macam payah. Life in KL uolls. Tapi yang bestnya setiap pagi dapat dengar laungan azan subuh yang terus masuk ke telinga ni. Bersahut-sahut laungan azan. Tak payah kunci jam nak bangun pagi.


Swimming pool yang "kosong"...malu akak nak terjun dalam pool tau...
sebab keliling tak ada cover apa2...hehehe.
 Pool is just infront of our house, hari2 tengok gelagat orang mandi..
orang mandi pulak tak kira masa...pagi..tengahari..petang dan malam...mesti ada..

Before and after. Jalan nak masuk rumah dulu tak sesak sangat tapi jalan nak balik rumah sekarang memang sesak, penuh dengan pemandu dan penunggang yang selfish, siapa cepat dia dapat jalan, kurang sivik...kurang hormat. Terpaksa buat macam tu disebabkan oleh keadaan, kot. Lambat sikit sure kena hon. Tapi masa untuk akak keluar rumah tetap sama macam dulu, pukul 7 pagi. Jalan nak pergi ofis sehala dengan jalan anak nak pergi sekolah.

Alhamdullillah, akak masih ada tempat untuk berteduh. Masih dapat duduk kat rumah yang selesa, ada macam2 kemudahan walaupun tak sebagus rumah lama. SRK kata akak banyak komplen. Mahu tak komplen, dah la tak dapat nak tengok dalam rumah ni sebelum pindah masuk...just tengok contoh rumah orang lain. So, tak dapat nak betul2 sure yang rumah tu ok walaupun agen tu kata ok. Rupanya rumah memang ok tapi benda2 kat dalam rumah yang kurang ok. Banyak yang terpaksa dibaiki sendiri. Feeling sad and bored.

But it's ok.


Lampu hiasan yang beli kat Ikea dah terkoyak kantungnya...gara2 pindah rumah...huhu
Boleh tampal semula ke??


Actually aktiviti pindah rumah ni memang sangat memenatkan tapi demi untuk memenuhi keperluan, terpaksa buat pilihan dan ini kali kedua akak pindah rumah selama 4 tahun duduk kat hutan batu ni. Kos untuk berpindah rumah memang banyak, kos sewa lori dan kos bayar deposit rumah. Setiap kali pindah, mesti hangus beberapa ratus dan ribu. Pindah kali ni memang banyak benda yang rosak walaupun pindah tak sampai 30km. Tension juga dibuatnya.


Ni selipar yang akak beli kat zalora, beli online. Beli saiz 6 tapi bila sampai kat tangan, dah macam saiz 7.
So agak longgar untuk akak pakai. Nak bagi kat anak dara tapi anak dara tak nak sebab bling2 sangat..
At last, akak pakai kat dapur. Kelassss kan selipar dapur pun bling2 =)...


Dapur rumah baru ni agak sempit tapi untuk famili yang ahlinya tak ramai, ok la. Got no choice untuk letakkan dapur. Tambah pulak tak ada table top. Nak buat table top, owner tak bagi. Akak letakkan peti ais dan satu kabinet, dapur dah penuh. Kalau rumah sendiri ni, mesti akak dah pecahkan dinding antara dapur dan ruang makan, bagi luas sikit.

That's it, my new home in KL. Suka atau tidak, itu kena tolak tepi. Life must goes on.









No comments:

Post a Comment

jejak orang suka makan, suka baca dan suka tulis...terima kasih daun keladi...jangan serik datang lagi...