Wednesday, August 28, 2013

sup tulang @ this is not ww


Daripada raya pertama hari tu lagi akak "mengidam" nak makan sup tulang buatan sendiri. Macam terror sangat ye akak masak sup tulang. Tapi setakat nak makan anak-beranak tu boleh la. Impian baru je termakbul beberapa hari lepas sebab baru menerjah ke pasar malam dan terjumpa pulak daging dan tulang yang fresh. Terus beli.




Akak main "belasah" aje masak, janji ada rasa sup tulang. Kisar atau tumbuk halus bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup (sikitttt je!) dan lada hitam. Malas nak keluarkan blender, akak tumbuk je lumat2. Sebelum tu rebus dulu tulang2 yang dah dibasuh bersih. Rebus dengan sup bunjut sampai daging yang ada pada tulang tu empuk dan senang dimakan. Kalau air didih dah surut, masak air lain dan tambahkan air panas dalam periuk dan terus didihkan lagi.





Meanwhile, hiris atau mayang halus bawang merah dan tumiskan dengan perkakas rempah sup yang ada dalam sup bunjut tu. Kalau sikit sangat rempahnya, tambah lagi bagi puashati kan. Bila dah naik bau, masukkan hasil tumisan ni dalam periuk sup. Kalau tak suka tumis, campak terus bahan2 ni dalam rebusan tulang tadi. Biarkan mendidih lama (kecilkan api).

Jangan lupa bubuh garam dan taburkan sedikit daun bawang dan daun sup. Siap you olls.






ten years, sunway pyramid

Sapa suka jenjalan kat Sunway Pyramid dan mencari makanan Melayu? Boleh la try makan2 kat restoran yang interiornya cantik dan...