Friday, July 19, 2013

stew ayam versi akak


Puasa tahun ini makan macam ala kadar aje tapi puashati, alhamdullillah. Anak kecik pun tak merungut, ayahnya pun tak komplen. Sejuk hati akak =)).  Berbuka puasa kat luar baru sekali, itu pun beli2 kat bazar Ramadhan dan makan kat R&R sebab tak sempat nak sampai kat rumah.

Beli kuih-muih bukan main mahal lagi sekarang ni. Terkejut kejap tengok SRK beli kuih buah melaka yang comel2 5 biji dengan harga RM2.00. Mak aiiii.....dasyat betul harga dia letak. Kalau buah melaka tu besar2 sikit, ok juga la kan. Baik you olls buat sendiri buah melaka kan... 




Ini bukan tomyam tapi stew ayam versi akak. Masak time nak cepat, campak2 aje la apa yang patut kan. Sampai lupa nak bubuh tepung jagung bagi kuah dia pekat sikit. Tapi sampai ke sahur makan benda ni..




Akak rasa nak masak stew ayam ni agak mudah. Bagi yang bujang atau tak bujang tapi nak makan cepat, masak la stew ayam =)).

Tumiskan bawang putih, bawang besar, lada merah dan halia sampai naik bau. Masukkan hirisan ayam dan sos tiram, kacau hingga ayam nampak setengah masak, masukkan air. Bila dah mendidih, masukkan buah tomato, sayur bunga kobis atau kobis. Bubuh garam. Dekat2 nak masak tu, bancuh tepung jagung dengan sedikit air masak dan tuangkan dalam kuali. Kacau sikit sampai kuah jadi pekat.

Siap untuk dihidang!





king patin

I am a die hard fan of ikan patin. Of coz la kan sebab akak asal dari Bandar Ikan Patin. Kalau balik kampung, gulai ikan patin ...