Thursday, July 17, 2014

kueteaw sup (versi akak)






Antara menu yang paling mudah nak masak ialah...apa2 yang berkaitan dengan sup, memang mudah. Tak ada nak guna banyak bahan yang leceh2...guna bahan apa yang ada dalam ice box aje pun dah ok. Nak pulak bila keluar dari ofis, sampai rumah dah dekat pukul 7.  Tapi kalau rumah dekat aje dengan ofis, banyak benda yang kita boleh masak kan...tinggal lagi rajin atau malas je =)).

SRK tak makan kueteaw. Bukan tak makan langsung tapi kalau ada pilihan lain, dia tak jamah pun kueteaw. Abah akak pun tak makan kueteaw...tak makan laksa...tak makan tempoyak...tak makan belacan...adeh...banyak betul pantangnya..




Tapi akak dan anak2 dara akak memang suka kueteaw. Tak kira la kueteaw goreng ke, kueteaw kungfu ke, kueteaw sup ke...semua suka makan. Anak2 memang mengikut betul apa yang akak makan. Akak suka mee, derang pun suka. Akak suka roti, derang pun suka =)).

Ok2...nak masak kueteaw versi akak yang nak cepat siap ni, memang mudah aje. Tumiskan bawang putih, masukkan hirisan ayam, beberapa ekor udang dan kacau lagi. Masukkan air dan biarkan hingga mendidih. Masukkan stok ayam dan sedikit perencah sup. Masukkan kueteaw dan sayur sawi bunga. Kalau suka, pecahkan telur dalam sup dan rasa la masinnya ye...

Bila nak makan, taburkan serbuk lada hitam. Yummy!!


#ramadhan ke15


No comments:

Post a Comment

jejak orang suka makan, suka baca dan suka tulis...terima kasih daun keladi...jangan serik datang lagi...