welcome december @ daging masak halia & kicap






Sekejap aje rasanya dah masuk bulan disember. Itu maksudnya dah hampir setahun berlalu. Apa yang kita dah buat dalam masa setahun?

Tapi akak paling suka bulan disember sebab hujung bulan ni akak sambut hari lahir. Orang kata orang yang lahir bulan disember macam akak ni agak lembab sebab umur muda daripada orang2 lain. Tak tau la betul ke tak kan. Cuma waktu akak abih SPM dulu, umur akak baru mencecah 17 tahun, sedangkan orang lain dah nak masuk 18 tahun. Kalau beli insuran, untung kan :))

*****

Daging masak kicap atau daging halia, yang akak masak tu? Actually akak nak buat daging masak halia tapi budak kecik kat rumah nak daging masak kicap tapi tak berapa nak hitam. Tak ke pening ummi nya nak masak. Kalau dah bubuh kicap mestilah hitam.

Mula2 tumis bawang putih, bawang besar dan halia yang telah dihiris halus2. Dah tumis tu, terus masukkan daging dan masak sampai daging empuk. Kalau tak empuk2 juga, nasib la kan. Lepas tu masukkan kicap manis, garam dan sedikit stok ayam. Masukkan lobak merah dan lada merah. Goreng lagi. Kalau kuahnya sikit, tambah aje air tapi kalau dapat tambah dengan stok daging lagi best. Taburkan daun bawang dan daun sup. 

Boleh la hidangkan daging masak halia dan kicap. Woha!

Popular posts from this blog

mara digital

shah's beach resort, tanjung kling, melaka

pasar rakyat medan mara, KL