Tuesday, February 19, 2013

makan2 @ penang


Seronok juga jalan2 ke beberapa negeri ni, luas mata memandang dan banyak pengalaman yang kita dapat. Di Penang, akak menginap di Hotel Seri Malaysia, Kepala Batas. Tanggapan klise terhadap Hotel Seri Malaysia bahawa facilities dan servicenya yang tak berapa nak bagus. Lagipun akak memang ada beberapa pengalaman yang tak best menginap di hotel ni.

Tapi you olls, Hotel Seri Malaysia yang ini agak berbeza sikit. Service yang bagus dan bilik yang selesa, mungkin bangunannya masih baru. Lokasinya yang berdekatan dengan pelbagai kedai dan stesen bas, memang mudah untuk kita cari bahan2 keperluan. Surprised, pilihan makanan di restoran hotel ini lebih banyak daripada kat Hotel Holiday Villa, Alor Star.



Sumber foto : Mr. Google




Pilihan untuk sarapan ada banyak tapi akak makan meehoon + sosej + telur goreng. At least kita ada pilihan nak makan apa. Bila tengokkan orang ramai yang makan kat restoran hotel ni, 95% melayu. Mungkin Hotel Seri Malaysia memang sinonim dengan melayu. So, akak puashati menginap kat hotel ni =)).


Mee udang @ Sungai Dua



Sebelah malam pula, kami dibawa ke Sungai Dua untuk menikmati mee udang yang popular tu. Nak masuk ke restoran ni macam leceh sikit sebab terpaksa melalui deretan gerai orang jual ikan, udang dan lain2. Kena pula waktu tu hujan turun, lagi la leceh. Sampai kat restoran, pilih aje la apa yang kita nak makan. Siput pun ada you.






Selain daripada nak merasa makan mee udang, kami pesan kupang goreng tepung tapi chef boleh pula tersilap masak, jadi kupang masak pedas. Makan aje la walaupun ada sedikit rasa kempunan nak rasa kupang goreng tepung.






Sudahnya semua menu pedas yang tiba ke meja kami. Udang masak pedas memang ada dalam pesanan. Memang best makan kat situ tapi kalau sesiapa ada penyakit gout, mungkin kena fikir dua kali kot sebelum "membelasah" semua seafood ni.

Akak sendiri mujur ada bekal ubat allergic, memang selalu allergic kulit kalau makan ikut suka gitu. You olls kalau menerjah ke Sungai Dua, jangan lupa singgah makan mee udang, ok.












4 comments:

  1. ok... sedap tu..
    saya pun penggemar seafood dan setakat hari ni belum lagi allergic apa2...cuma allegic kalau tak dapat makan jer... :)

    ReplyDelete
  2. Dah beberapa kali kakcik ke sana dan pernah menginap di HSM tu, tapi belum pernah cuba makan mee udang/ketam di sana...

    ReplyDelete

jejak orang suka makan, suka baca dan suka tulis...terima kasih daun keladi...jangan serik datang lagi...