Tuesday, November 27, 2012

masak meraban




Menu 1 - Timun Jepun goreng lada hitam. Akak memang tak minat nak makan biji timun, sebab tu la akak jadikan timun tu macam tayar. Tumiskan bawang putih dan bawang besar, masukkan stok ikan bilis atau stok ayam, masukkan lada hitam yang telah ditumbuk. Goreng hingga timun agak lembut. Rasa garamnya. Kalau menumis guna minyak zaitun lagi best. Menu ni sesuai dibuat jika korang tengok dah lama sangat timun tu duduk dalam ice box.

Menu 2 - Telur dadar cencaluk. Ahaaa..! Cencaluk yang akak beli hujung bulan lepas di Melaka masih tak di usik. SRK rupanya tak minat makan cencaluk, melainkan dia fanatik pada budu aje. Jadi menu ni cuma akak yang makan sensorang. Tumiskan bawang merah dan capsicum hingga separuh masak, masukkan cencaluk dalam 1 sudu besar. Tumis lagi dan masukkan telur ke dalam kuali. Akak tak bubuh garam dah sebab cencaluk tu dah cukup masin.

Menu 3 - Singgang tulang. Wow! Actually akak yang request SRK masak singgang tulang ni untuk akak sebab dah lama tak makan. SRK memang ringan tulang nak ke dapur. Sebelum nak masukkan rempah-ratus dalam periuk, pastikan tulang tu dah direbus 3-4 jam. Ramuan untuk memasak singgang, boleh la tengok kat entri yang dulu2. Ada rasanya =))

6 comments:

  1. Alhamdulillah... masih ada rezeki. :)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. ooo, ingatkan sayur apa yang macam tayar kaler ijau tu, timun rupenyer... haha

    ReplyDelete
  4. heheh selalunya timun wat ulam jerr idea ni bagus2.. n thnx... jom singgah baca novel free... tq..;)

    ReplyDelete

jejak orang suka makan, suka baca dan suka tulis...terima kasih daun keladi...jangan serik datang lagi...