Thursday, August 6, 2015

untuk peminat nasi lemak




Hampir semua orang Malaysia suka nasi lemak, kan. Kalau ada yang tak suka tu, mungkin orang tu bukan pure Malaysian...boleh akak cakap gitu?? hehe... Ada satu website yang akak suka tengok dan baca, semua pasal favourite food, food places dan seumpamanya. Dan bila author dia menulis tentang 10 kedai nasi lemak yang popular kat KL ni....excited akak baca.

Jom kita tengok...sebelum tu, cuba tahan selera korang ye :)






Ini nasi lemak yang dijual di Det Station, Taman Bukit Indah, Ampang. Nasi lemak dia nampak biasa tapi mungkin sambal dan ayam gorengnya yang sedap, menjadikan kedai ni famous kan. Nasi lemak tanpa telur goreng atau telur rebus.






Masih di Bukit Indah, Ampang...ini nasi lemak kat Bukit Indah Food Corner. Orang Ampang mesti familiar dengan kedai ni. Nasi lemak bungkus ni walaupun nampak messy tapi ia hampir lengkap dengan telur dan ayam goreng serta sambal ikan bilis.






Jarang akak jumpa nasi lemak kaler kuning macam ni. Tapi kalau u olls nak try makan, boleh berkunjung ke kedai Nasi Lemak Royale Kedah, Taman Dagang Jaya. Hmmm...area Ampang lagi kan. Author ni mungkin duduk kat Ampang kot...hehe.

Nasi lemak ni ada sambal dan sayur kobis, ala2 nasi kandar sebab ada ikan.






Okay...sapa yang tengah rindu2 tu, makan ler nasi lemak kat Warung Rindu Pak Ya, Taman Bukit Angkasa. Simple nasi lemak dia tapi mesti wangi sebab pack atas daun pisang. Tak cukup ni kalau makan sebungkus jek.






Wow...nasi lemak yang ni special sikit, ada rendang ayam. Ini nasi lemak kat Mak Wanjor, Kampung Baru. Dekat juga dengan ofis akak ni...boleh terjah tengok. Ada bilis goreng, telur dan sambal tumis. Menarik dan menyelerakan.






Owh...ni nasi kandaq ke apa.. Nasi lemak kukus rupanya, boleh beli kat BHP Taman Connaught. Lain sikit daripada yang lain kalernya tapi tetap nampak menyelerakan.






Cenonet betul nasi lemak ni, lima kali suap dah habis...kot. Nasi lemak ni kat Angsana Risoles, Kelana Jaya. Jauh jugek kalau akak nak terjah. Bilis, kacang dan timun tu mungkin boleh bagi extra sikit kot.






Nasi lemak yang original dan simple ni boleh dibeli kat Warisan Sambal Opah, USJ 9. Akak memang suka kalau orang jual nasi lemak bungkus dengan daun pisang. Aroma memang naik.






Perrggghhh....nasi lemak ni memang special sangat, dengan kalernya yang berbeza. Ada ayam goreng dan udang goreng, hirisan timun yang berbeza. Menarik sangat dan tertarik untuk akak rasa. Ni nasi lemak yang dijual oleh Chef Fauzey, PJ Old Town.






Last but not least, nasi lemak kat Jalan Raja Abdullah ni macam menu makan tengahari dah kan. Ada gulai lemak ikan dengan sayur kacang panjang. Digandingkan dengan telur goreng dan sambal tempe + paru. Menarik juga tapi agak heavy nak makan. 


Okay...akak just nak share jek. Maybe u olls lagi banyak tau pasal nasi lemak yang best2 kat area Klang Valley ni...kan. 

Kredit to hungry go where.


No comments:

Post a Comment

jejak orang suka makan, suka baca dan suka tulis...terima kasih daun keladi...jangan serik datang lagi...