Thursday, May 16, 2013

gulai kuning ayam (masak lemak cili padi ayam)



Baru2 ni ada keluar kenyataan orang Barat tentang sikap sesetengah orang yang suka ambil foto makanan. Of coz la salah seorangnya akak ler =)). Katanya orang yang suka ambil foto makanan ni antara orang yang punya simptom sakit mental. Biar betul kan?

Bila baca artikel tu sampai habis, owhhhh....dia maksudkan macam tak ada foto lain nak ambil. Kiranya banyak lagi benda lain yang boleh kita snap, contohnya foto pemandangan dan sebagainya lagi. Kalau dah blogger masakan macam Mat Gebu, takkan kita nak ambil foto pemandangan pulak kan =)).






Jadi....kita teruskan aje buat apa yang kita suka! Tak payah la kita nak sentap2 kannnn... Dan baru2 ni SRK masak gulai kuning ayam aka ayam masak lemak cili padi. Ini antara menu favourite SRK dan si kecik, kira kalau ada gulai ni, masing2 menambah nasi.






Dah nama gulai kuning, nampak kuning betul ye gulai yang SRK masak ni =)).  Tapi rasanya alhamdullillah tak mengecewakan akak. SRK siap bubuh daun kunyit lagi tu, biar ada rasa. Punya la kedekut Giant jual daun kunyit, dua helai RM1.50 kot. Sabar aje la kan.  SRK kisar terus bawang, cili, kunyit dan santan, semua masuk sekali dan kemudian tuang dalam periuk. Begitu kot cara orang Terengganu memasak. Jangan lupa serai ye dan rasa la masinnya.








No comments:

Post a Comment

jejak orang suka makan, suka baca dan suka tulis...terima kasih daun keladi...jangan serik datang lagi...