Wednesday, August 5, 2015

makan kat Pedu



Dari Bukit Merah, kami travel lagi ke Kuala Nerang. Then masuk lagi jalan2 kampung hingga jumpa rumah pengantin lelaki. Rasa kematu belakang akak sebab lama betul nak sampai ke destinasi. Alhamdullillah segalanya dipermudahkanNya.

Sambutan untuk rombongan kami sangat meriah, siap ada bunyi mercun lagi. Ada kumpulan marhaban bawah pokok turut sambut kami, dengan celoteh dj yang tak putus2. Kelazzz gitu. Selepas bertukar hantaran, kami terus dijemput makan secara buffet tapi ada meja2 yang berasingan dengan jemputan2 lain. Biasa la kan.

Perut dah memang lapar masa tu, tak payah tunggu orang ajak pun kot....terus je pergi ambik nasi =D






Tengok my doter layan makan sorang2. Dia antara yang first sekali ambik makanan...hehe. Memang menurun SRK sungguh, kuat makan :)





Ni dua orang sepupu akak, makan sambil berborak. Katanya makanan okay, kena dengan selera masing2, tekak orang kampung kan.






Akak makan semeja dengan mak, anak mak kan. Ada gulai daging dengan umbut batang pisang. Ada pajeri rebung (pernah dengar ke?), gulai ikan kering dengan terung, sayur kacang panjang, ulam2an dan sambal belacan. Terbaik.

Tengah makan, datang orang hantar ayam masak berlada yang dimasak untuk pengantin. Ada juga rezeki nak makan walaupun tak duduk kat meja makan pengantin.





Tak cukup dengan tu, hidang pulak laksa dan bubur pulut hitam. Memang penuh la perut kalau habiskan semua ni. Dah la bubur pulut hitam tu favourite akak.






Ada lagi hidangan sampingan....cempedak goreng. Memang musim cempedak kat situ sebab nampak banyak orang jual masa on the way ke rumah pengantin lelaki. Yang ni paling best, siap boleh tapaw...hehe. Kus semangat. Sedap makan bila panas2. Derang memang baru start goreng bila kami sampai kat meja makan. Terbaik.





Buah pisang dan tapai ada seterusnya untuk dimakan...adoiii...banyak betul makan hari tu. Rezeki perut yang lapar, alhamdullillah. Layanan orang Pedu memang bagus, mesra alam belaka. Terima kasih banyak2. Itu yang bestnya kalau gotong-royong kenduri...meriah sampai macam sekampung yang datang.

Semoga berbahagia hingga ke Jannah.

No comments:

Post a Comment

jejak orang suka makan, suka baca dan suka tulis...terima kasih daun keladi...jangan serik datang lagi...